„Ca toate lucrurile și ființele de pe pământ, pentru orice și oricine
vine un capăt al drumului, un sfârșit: iată că astăzi, cu sau fără voia mea, am
ajuns în situația de a susține pentru ultima oară o lecție, de a vorbi pentru
ultima oară în public despre lucruri care ne și vă interesează pe toți, despre
lucruri care pot fi judecate în mod diferit de persoane diferite! Mulțumesc
pentru această ocazie și, pentru că timpul ce-mi este acordat este limitat, voi
trage pe scurt niște concluzii, urmând ca posteritatea, de-și va aminti
vreodată de mine, să mă judece, să mă corijeze sau - de ce nu? - să-mi dea
dreptate!
Mai adaug înainte de a începe, numai faptul că sunt onorat de prezența
dumneavoastră ... chiar dacă nu vă văd!
Așadar, vom încerca să vorbim astăzi despre egalitate.
Egalitatea, devenită religie în zilele noastre a ajuns un concept cu
care lucrează toată lumea, uitând că tocmai noțiunea de concept înseamnă
„o idee generală care reflectă
corect realitatea”.
Noi trebuie să vedem dacă este cu adevărat
un concept, adică să verificăm dacă reflectă corect realitatea!
„Toți oamenii sunt
egali”
a ajuns în ultimul
timp o lemă, adică a devenit
„o propoziție
preliminară a cărei concluzie
ușurează
demonstrația unei teoreme”,
uitând probabil
intenționat faptul că este în realitate
„propoziția
preliminară a unei demonstrații,
care lemă trebuie
la rândul ei demonstrată”.
Ei bine, astăzi, majoritatea dezarmantă a
vorbitorilor consideră lema aceasta o axiomă, deci
„o propoziție luată drept punct de
plecare
sau
considerată
fundamentală într-un domeniu
și
pentru care nu se
cere demonstrație”!
Nu am definit acești termeni pentru că m-aș
aștepta să nu le cunoașteți înțelesul, ci pentru a mă asigura că avem un limbaj
comun, lipsit de orice fel de ambiguitate!
Egalitatea ... ce este dar, egalitatea?
Acest mândru cuvânt, această frumoasă idee,
are la rândul ei nevoie de explicație, trebuie va să zică să ne traducem noi
nouă pe înțelesul nostru, ce înseamnă „egalitate”, așa că alegem cea mai scurtă
și ușoară cale, adică deschidem dicționarul! Din punctul de vedere al
dicționarului, prin egalitate se înțelege:
1. Faptul de a fi egal; stare a două sau mai multor lucruri
egale între ele (în general)
2. Principiu potrivit căruia tuturor oamenilor și tuturor
statelor sau națiunilor li se recunosc aceleași drepturi și li se impun
aceleași îndatoriri, prevăzute de o regulă de drept; situație în care oamenii
se bucură de aceleași drepturi și au aceleași îndatoriri (juridic și social)
3. Relație între două sau mai multe cantități, elemente,
termeni etc. egali; expresie a acestei relații, scrisă cu ajutorul semnului
egal (în matematică și în celelalte domenii în care este folosit acest
instrument)
4. Situație în care mai
mulți participanți realizează același număr de puncte în cadrul aceluiași
concurs (în sport)
5. Uniformitate,
uniformizare ...
Clar până aici, da?
Ei bine, pe noi ne interesează să studiem
principiul conform căruia
„tuturor oamenilor
li se recunosc aceleași drepturi
și
li se impun
aceleași îndatoriri, prevăzute de o regulă de drept;
sau
situație în care
oamenii se bucură de
aceleași drepturi
și au aceleași îndatoriri”!
Vrem să vorbim deci, despre egalitatea socială!
Vom începe prin a ne clarifica înțelesul noțiunii de principiu, ca fiind
„un element
fundamental,
o idee,
o lege de bază pe
care se întemeiază
o teorie
științifică, un sistem politic, juridic, o normă de conduită etc”.
Având la îndemână aceste câteva unelte
simple, să încercăm să ne lămurim cum stă treaba cu egalitatea și, mai ales
dacă social este ea necesară (dacă nu - nu, dacă da, în ce măsură)!
Așadar, toți oamenii sunt egali!
Să
vedem cât de adevărată este lema devenită axiomă!
Este lucru știut că într-un mecanism,
rezistența sau calitatea acestuia este egală cu rezistența sau calitatea celui
mai slab element component al acelui mecanism. Lucrurile se petrec la fel și în
alte domenii, să zicem în cel culinar, în cel sportiv, cultural, practic în
toate domeniile, calitatea întregului este dată de calitatea piesei - umane sau
materiale - care va ceda prima!
Suntem de acord, da?
Bun ... și dacă acest lucru este evident la
nivel mecanic, electric, gastronomic sau sportiv, credeți că nu este evident și
că nu funcționează la nivel genetic?
Ba da, lucrează și încă din plin, însemnând
că o societate are de fapt calitatea celui mai puțin performant element al ei:
iar dacă elementele umane au drepturi egale, este clar că respectiva societate
se va coborî la nivelul celui mai slab membru al ei - înțelegem cu toții că nu
lucrăm aici cu indivizi ci cu grupuri de oameni.
Dacă într-o mâncare pui materie primă de
proastă calitate, oricât de bună ar fi rețeta, rezultatul va fi dezamăgitor sau
dezgustător: la fel, dacă un copil este procreat de părinți bolnavi, bătrâni,
bețivi, dependenți de droguri sau uzați, el nu va putea fi un om mediu ci, cu
siguranță sub medie. De ce trebuie ca un copil apărut din întâmplare dintr-o
asemenea sursă să fie considerat egal cu unul născut din părinți sănătoși fizic
și mental, aflați la vârsta potrivită și pregătiți să aibă un urmaș?
Vreau să spun că nu mă deranjează egalitatea
în fața tribunalului, ci egalitatea lor în fața urnei: vom reveni!
Dacă zeița Genetica
nu intervine, dintr-o sursă proastă va ieși un rezultat prost: și, credeți-mă, zeița Genetica nu intervine
decât în basme și povești, niciodată în viața reală, adică este posibil ca
dintr-o sursă de bună calitate să obții un produs cu defecte, dar niciodată
invers!
Acest lucru a fost simțit de vechile familii
aristocratice, care prin încrucișarea sângelui între un număr limitat de
indivizi - de multe ori și prea apropiați în grad de rudenie - au degenerat:
ceea ce au observat ei pe propria lor piele, văzuseră țăranii crescători de
animale, aceștia având înțelepciunea de a nu lăsa să se împerecheze animale cosangvine.
Într-un târziu, la nivel înalt s-a pus
problema eredității,
adică
„însușirea
viețuitoarelor de a transmite urmașilor
caracterele
genetice specifice fiecărei specii”
căutându-se metode
pentru ocolirea sau îmbunătățirea ei.
Din fericire, ingineria genetică nu a reușit
încă să scoată genii la comandă, drept care ne mai înmulțim în mod natural!
Din nefericire, această înmulțire
necontrolată pune o presiune enormă pe resursele din ce în ce mai limitate,
atât de hrană cât și energetice ale națiunilor, iar conducătorii lor, fără să
întrebe pe cineva, au și început să ia măsuri!
O primă încercare de rezolvare a problemei
vine chiar din antichitate ... da, spartanii renunțau din prima clipă la copiii
cu malformații sau prea slabi, care erau din start considerați inapți și
incapabili să facă față menirii de apărător al patriei, adică de hoplit.
Dacă vom face un mic efort de memorie, ne vom aminti că circa treisute de asemenea
oameni triați într-un anume scop, conduși de un comandant ales și el pentru un
țel anume, treisute de hopliți deci, sub comanda lui Leonidas,
au ținut în loc la Termopile întreaga armată persană, adică peste
zecemii de ostași, fiind înfrânți numai ca urmare a unui complex de factori
cuprinzând trădarea și manevrele militare! Chiar trebuie să credem orbește
poveștile ce vorbesc despre vitejie? Oamenii ăștia au fost selecționați și
instruiți să facă ce au făcut: s-a procedat cu ei cum se procedează cu
animalele de rasă, iar rezultatul se mai știe după 2500 de ani!
Poveștile în schimb, nu fac altceva decât să
denatureze adevărul, iar adevărul este că cei treisute au fost niște soldați
care de la naștere au fost aleși, instruiți, antrenați și pregătiți pentru
luptă!
Pentru luptă, nu pentru poezie, pentru palestre nu pentru școli
filozofice!
Greșesc oare?
Nu, sigur nu greșesc, acesta a fost primul
sistem politico - social care a încercat să manevreze genetica și ereditatea,
dar sistemul a dat greș: și nu din cauza hopliților a ratat, ci din cauze
politice ... din nou politica!
În aceeași epocă, surse istorice credibile,
povestesc despre fenicieni că și-ar fi sacrificat copiii pe altarul zeului Baal:
se spune că mamele sărace, familiile fără mijloace de supraviețuire, își
sacrificau pruncii nou născuți aruncându-i în flăcările altarului fiorosului
zeu!
Așa să fi fost oare?
Câte mame știți că și-ar arunca progenitura
în flăcări?
Știți vreuna?
Greu de crezut ... asta însemnând că de fapt
copiii nu erau sacrificați - așa cum vedeau și greșit credeau străinii - ci
erau dați spre creștere comunității: probabil că acești copii, educați de un
templu, au fost îndrumați fără părtinire părintească spre ocupația ce li s-a
potrivit cel mai bine, rezultând mari navigatori, mari negustori, mari
meșteșugari, mari colonizatori, mari militari! Fenicienii deci, își formau cu
bună știință o elită socială care nu răspundea în fața celulei familiale care
are tendința de a proteja, ci în fața organismului întreg perceput ca familie,
în fața societății, care are tendința de a cere, de a pedepsi și de a răsplăti
în mod egal.
În mod sigur au existat și au funcționat
sisteme similare și în alte societăți antice, dar ori nu ne-au parvenit date
despre ele, ori nu am descoperit încă sursele de informație ascunse cine știe
pe unde.
Cert este că lucrurile - din păcate - au
degenerat, aruncând o lumină urâtă asupra unui obicei ce s-a dovedit în
realitate benefic: la Roma, în marea Romă a celor șapte coline, în Roma
stăpâna lumii, copiii nedoriți - fără alt motiv - erau lăsați la groapa de
gunoi a orașului sau aruncați pe străzi! Lugubru obicei, nu?
Odată cu dezvoltarea creștinismului, lucrurile au luat o turnură
diferită, omul nemaiaparținându-și sie, fiind trăitor într-un trup dat de
Domnul, trup pe care nu-l stăpânea decât temporar și căruia nu avea dreptul de
a-i face rău: de aici și interdicția sinuciderii în toate variantele credinței
creștine! Creștinismul ne-a impus un set de norme pe care le respectăm și
astăzi, chiar dacă avem impresia că ne-am eliberat în bună măsură de religia părinților
înlocuind-o cu alta!
Dar, să revenim: următoarea încercare de
manipulare a geneticii, a avut loc în Germania nazistă, atunci când cei
declarați bolnavi mintal au fost eutanasiați iar evreilor li s-au interzis
căsătoriile cu persoane ariene. Bineînțeles că rudimentara monstruozitate nu a
funcționat, iar slabele rezultate obținute nu fac altceva decât să îngrozească
publicul și să-l îndepărteze de subiect, din păcate.
În aceeași perioadă, savanți nebuni sau de
geniu, au profitat din plin de materialul experimental aflat la îndemână și pe
care statul îi lăsa cu larghețe să-l folosească, făcând experiențe - de multe
ori empirice sau pseudo științifice - asupra deportaților din lagărele de
exterminare, deportați care erau priviți ca fiind deja condamnați, deci fără
valoare.
Dacă unii dintre așa zișii savanți au fost
de-a dreptul nebuni, alții chiar au avut rezultate: acestea, care ar putea
revoluționa știința mondială, sunt de multe ori ascunse opiniei publice tocmai
din cauza modului în care au fost obținute, dar ele sunt vizibile cui vrea să
le vadă - pe unde a trecut Joseph Mengele, a rămas o dâră de gemeni! Să
notăm și faptul că ideea lui a fost să dea Fuhrer-ului cel puțin de două ori
mai mulți copii în același timp, dar, fără să vrea, a servit perfect ideea de
egalitate: ce poate fi mai „egal” decât gemenii?
Și dacă vă închipuiți că savanți nebuni și
stăpâni nebuni se găseau numai în Germania lui Hitler, căutați atunci vă rog
informații despre Serghei
Voronov și Ilia Ivanov, savanții care i-au
propus și promis lui Stalin soldatul perfect ... jumătate om, jumătate maimuță,
promisiune care l-a făcut pe acesta să declare
„Vreau o ființă umană nouă,
invincibilă,
insensibilă la durere,
rezistentă la condiții grele
și indiferentă față de calitatea hranei”!
Din fericire, experimentele nu au reușit!
Din fericire cei doi nu știau să numere perechile de cromozomi!
Din fericire ...
Dar, să revenim la problema egalității ...
Dacă ne folosim de Gregor
Mendel și de legile geneticii așa cum le-a enunțat el, vedem că într-adevăr nu suntem egali: chiar
din mometul concepției. Cu toate că de-a lungul timpului teoriile privitoare la
moștenirea trăsăturilor au tot oscilat între trăsăturile dobândite, moștenite
sau particulare, știm astăzi că ceea ce se credea pe vremea lui Mendel, cum că
urmașii ar prelua și continua trăsăturile consolidate de părinți este în bună
măsură eronat, nefiind vorba despre un mixaj de trăsături ci, mai degrabă de un
amestec cantitativ în care are mare importanță calitatea. Acesta a fost doar
începutul, început în care mulți s-au amestecat cu idei ce s-au dovedit
ulterior greșite, ajungând astăzi - din păcate - în situația de a ne juca de-a
niște mici Dumnezei! Ceea ce Mendel, Darwin,
Galton
sau Lamarck nici nu-și puteau închipui, a devenit
realitate și vorbesc aici despre ingineria genetică,
acest instrument blestemat care este folosit pentru dobândirea egalității
absolute!
Pentru că în acest moment ingineria genetică
este încă la început în ceea ce privește cercetarea și stăpânirea genomului
uman, mai avem timp să ne bucurăm de falsa noastră libertate și egalitate. În
momentul în care genetica se va fi dezvoltat suficient, o să avem surprize
mari, adică vom vedea că - după o pregătire psihologică ce poate dura de la
câțiva ani la câteva generații - conducătorii ne vor „ajuta” să știm că este
mai bine să aducem pe lume copii feriți de riscul anumitor boli! Mulți părinți
se vor bucura de această posibilitate și vor apela la acest mecanism.
Următorul pas va fi - în societățile așa zis
democratice - obținerea unor caractere predominante la noii născuți, urmărind
astfel eliminarea unor trăsături considerate negative, cum ar fi, să zicem,
violența sau alcoolismul sau orice mai doriți dumneavoastră!
Apoi, niște oameni de știință vor descoperi
că bărbatul ideal poartă 42 la pantof, are 73 de kilograme, este înalt de 175
de centimetri, așa că, pentru a ușura producția de haine, accesorii, mobilier,
autoturisme și orice altceva doriți să mai puneți pe listă, omul va fi standardizat,
„croit” încă de la concepție, astfel încât în momentul maturității să arate așa
cum societatea crede că este mai bine!
Pentru că trebuie să ne gândim la binele
societății, ființa umană va fi programată să trăiască - să zicem - aproximativ
doi ani peste vârsta de pensionare!
Bineînțeles că toate aceste schimbări vor
veni la pachet cu modificarea gusturilor alimentare sau vestimentare, astfel ca
societății să-i fie cât mai ușor să-i hrănească sau să-i îmbrace pe urmașii noștri ...
Se va ajunge astfel la o uniformizare care
va însemna adevărata egalitate! Abia când omul se va transforma prin dispariția
particularităților individuale în furnică, societatea va avea mult dorita egalitate:
până atunci, rămâne o teorie ce se cere demonstrată!
Ar trebui să ne întrebăm serios dacă o
modificare genetică ce reduce agresivitatea și violența nu este cumva însoțită
de un grad superior de obediență! Ar trebui să ne gândim serios că agresivitatea
și violența și mânia își au rolul lor în simțirile și reacțiile umane și că fac
parte din spiritul concurențial al animalului numit OM!
Știu că multora le pare a fi o problemă a
viitorului, dar acest viitor a început deja: globalizarea ne-a făcut pe
musulmani să mâncăm porc, pe creștini cămile și pe brahmani cârnați prăjiți!
Pare a fi un lucru bun, dar dispariția diferențelor, egalizarea și egalitatea
socială, sunt oare un lucru bun și de dorit?
Dacă afară ninge dar moda este să mergi
desculț, mulți o vor face, repectând preceptele acesteia în detrimentul bunului
simț!
După milenii de existență umană, suntem
pentru prima dată în istorie în situația de a avea mâncare pe săturate, suntem
în mod paradoxal printre primii oameni pe care nu-i amenință foametea, dar nu
ni se spune că asta se întâmplă din cauza uniformizării producției alimentare
și a gunoaielor cu care ne hrănim: dar ne convine, pentru că avem burta plină -
nu contează cu ce, dacă majoritatea pot râgâi, ei sunt mulțumiți!
Da, toate acestea sunt teste de răspuns
social, teste pe care societatea noastră din ce în ce mai unilateral educată
le-a trecut cu brio! De fapt, pentru viitorul ei, le-a căzut, dar nu mai
contează!
Ce ne rezervă viitorul din punct de vedere
genetic?
În mare, ceea ce am prezentat aici sub formă
de roman SF! În realitate, marele pericol nu este genetica ci factorul politic
care o comandă! Să ne amintim experimentul chinez în legătură cu limitarea
numărului de copii: acela nu a fost un act genetic, ci unul politic, urmărind
nu modificarea omului ci limitarea numărului de oameni, așadar, nu a fost o
acțiune cu carcter calitativ ci cantitativ. Mulți dintre noi îi judecă pe chinezi
pentru modul inuman în care au încercat să-și protejeze resursele, dar uităm că
și în societățile noastre supuse moralei creștine și civilizației occidentale
se întâmplă același lucru: încurajarea relațiilor homosexuale, acceptarea
căsătoriilor unor cupluri ce nu vor putea vreodată procrea, dreptul acordat lor
de a înfia și crește copii - deci de a-i educa după chipul și asemănarea lor -
este tot o formă de limitare a numărului populației!
În alt mod și la altă scară, dar tot despre
asta este vorba!
Și
este doar începutul!
Așadar, din moment ce am văzut ce se
întâmplă, mai putem considera că suntem egali?
Sau că trebuie să fim egali?
Putem fi egali în fața legii ca urmare a
unei convenții, dar în realitate inegalitatea este ceea ce împinge societatea
umană mai departe! Într-un trib de acum zece mii de ani, inegalitatea a făcut
ca unui șef să-i urmeze un altul nu ca moștenitor, ci ca învingător al lui,
fiind mai tânăr, mai puternic, mai inteligent: această luptă pentru putere,
pentru alimente, pentru femei, a însemnat în fiecare capitol al ei o treaptă
urcată pe scara evoluției! O treaptă mică, dar o treaptă urcată: omul a
acumulat „prin învățare” experiența strămoșilor și a lăsat urmașilor o bază mai
bogată; selecția naturală a ajutat un om slab să câștige pentru că a fost mai
inteligent, echilibrând astfel balanța puterii fizice cu cea intelectuală!
Astfel, pas cu pas, omenirea a evoluat, transformându-se din primată vânată în
vânătorul suprem!
Furnicile,
admiratele furnici, sunt cu mult mai vechi decât omul pe fața pământului: la
ele există egalitate - perfectă putem spune - iar succesiunea puterii se face
chimic, total lipsit de sentiment sau dorință!
Nu au evoluat deloc în toată istoria lor!
Mai este nevoie de explicații?
Rapid, o primă concluzie: dacă ne închipuim
că datorită controlului genetic se vor naște numai savanți geniali, ne îmbătăm
cu apă rece: umanitatea are nevoie în același moment de doi trei Einstein-i, de
vreo cinci Pavarotti, de vreo zece Maradona, de o sută de Christian Barnard-zi și de milioane și milioane de cizmari,
strungari, măturători, mineri, agricultori, etc, etc!
Și dacă lumea fi-va ferită de cuceritori
sângeroși ca Hitler ori Stalin, înțelegeți cât ar pierde fără Alexandru Macedon
sau Napoleon?
Viitorul controlat genetic nu ne așteaptă cu
egalitatea geniilor, ci cu plafonarea robotitorilor care nu vor face niciodată
grevă, pentru că - probabil - vor fi programați genetic să fie fericiți așa cum
sunt!
Așadar, spus foarte pe scurt, nu suntem
egali și nici nu trebuie să fim!
Ar fi o greșeală impardonabilă să permitem
oamenilor politici și de afaceri să formeze omul și societatea pentru obținerea
unui plus de beneficii, pentru „maximizarea profitului” - chiar dacă ne este
acest act prezentat ca o formă de economisire a resurselor: această maximizare
prin egalizare și economisire nu ar duce decât la o bunăstare materială de
moment, ucigând în om dorința de progres!
Ce ne rezervă viitorul?
Cu manipulare genetico - egalitaristă, în
câteva zeci de generații omul va fi imun la toate bolile, omul va trăi un număr
de ani - cine va trăi mai mult va fi considerat o anomalie - omul va avea
aceleași dimensiuni, aceleași reacții, aceleași gusturi, aceleași dorințe ...
adică omul își va pierde cu bună știință și de bună voie tocmai spiritul de
competiție care l-a scos din rândul mamiferelor asemeni lui!
Din punct de vedere politic, va mai fi
necesar votul?
Probabil că nu, pentru că un om va gândi ca
toți ceilalți oameni: dictatura perfectă!
Presupun că așa se petreceau lucrurile în
mult lăudata Atenă antică, cetatea privită ca leagăn al democrației, ca
născătoare a ideilor de libertate, etc, etc: ca de obicei, povestea este
prezentată în mod voit incomplet ... ca de obicei ... pentru că în Atena antică
nu a existat democrație, demos plus cratos în concepția atenienilor se reducea
la așa zisa și de noi botezata democrație
militară! Adică, aveau drept de vot numai cei ce purtau arme și puteau apăra
patria! Vi se pare suficient de bine până aici? Surpriză, nu este, pentru că
până și acești cetățeni cu drept de vot își exprimau alegerea (deci votul) prin
lovirea scuturilor cu lancea ori sabia din dotare: izvoarele antice și autorii
moderni ne zăpăcesc cu votul lor democratic dar uită să ne explice cum își
manifestau atenienii purtători de arme dezacordul - prin liniște mormântală?
Marea Atenă, inventatoarea unui rudimentar
sistem democratic, nu s-a ocupat în fapt cu acordarea de drpturi și libertăți
tuturor cetățenilor ei ci, cu suprimarea gânditorilor ce puteau pune în pericol
ordinea „ideală” a momentului: cred că amintirea numelui lui Socrate, este suficientă!
Chiar și așa, este clar că oamenilor li se
aducea la cunoștință câte ceva din ce pregăteau mai marii zilei, iar atunci
ăsta era un lucru ieșit din comun!
În Roma, lucrurile nu au stat foarte
diferit, Senatul - SPQR, Senatus Populusque Romanus - era ales de
aristocrați dintre aristocrați, plebea alegând după multe lupte tribunii ce se
voiau egalii consulilor: nu ar fi fost foarte rău, dar și tribunii tot
aristocrați erau!
Vedem că și cel mai bun sistem politic riscă
să se sfârșească tot în fundătura numită oligarhie: de ce?
Răspunsul este destul de simplu: democrația
perfectă ar fi dmocrația directă, aceea în care să nu existe aleși, iar
cetățenii să voteze fiecare propunere legislativă. Lucrul, chiar foarte roz în
teorie, este practic imposibil într-o societate mai numeroasă de câteva zeci de
persoane: nu poți opri activitatea într-o societate pentru a discuta și vota o
lege, oricât de importantă ar fi ea! Asta ar fi prima problemă: a doua este
problema numărării voturilor, numărare care ar dura mult și ar fi nesigură!
Însă, cea mai importantă problemă, este abia a treia, anume faptul că legile ar
fi adoptate sau respinse nu prin prisma calității și necesității studierii și
înțelegerii lor, ci tot după un reper cantitativ!
Asta este problema democrației și egalității
greșit înțelese și prost aplicate:
egalitatea înseamnă
dictatura cantității în detrimentul calității! Societatea a încercat să corijeze acest
defect, prin interpunerea unor reprezentanți numiți sau aleși, între cetățenii
cu drept de vot și actul votului, apărând astfel ideea parlamentului:
englezilor trebuie să le mulțumim pentru această găselniță teribilă! Din
păcate, ce a funcționat la ei, nu poate funcționa la fel în afara insulelor
britanice: dacă Anglia și ulterior Regatul Unit și-a permis un parlament
dominat de regulă de ideea de profit, un organism care a pus mereu pe primul
plan bunăstarea Britaniei, acest lucru a fost posibil tocmai din cauza
insularității, a izolării ce a pus la adăpost această țară de restul lumii până
în vremurile moderne! Numai simplul fapt că în timp ce continentalii cheltuiau
sume enorme pentru întreținerea unor armate colosale, englezii se mulțumeau cu
flota care-l învățase până și pe zeul neptun engleza!
Oricum am lua-o, majoritatea statelor lumii,
cu ochii la progresele și bunăstarea Britaniei, s-au apucat să copieze sistemul care, nu a mai
funcționat atât de bine nicăieri în lume!
O țară poate avea în fruntea sa un
președinte, un rege sau un motan (așa cum bine subliniază Mark
Twain), este lipsit de importanță cine este „oficial” în fruntea
statului: important este ca sistemul parlamentar să funcționeze rapid, legal și
corect! Acest lucru nu se poate obține decât dacă masa mare a alegătorilor este
suficient de instruită, de corectă și de doritoare de a-și face bine datoria!
Ori, atâta timp cât votul este un drept și nu un privilegiu, el va fi privit ca
o povară și nu ca un beneficiu! Omul nu va veni la vot, pentru că plouă sau
ninge sau este prea cald, egalitatea ducând la situații absurde, în care o
minoritate hotărăște viitorul majorității: dintr-o sută de cetățeni cu drept de
vot, trebuie să voteze legal cel puțin 51 pentru ca scrutinul să fie validat!
Apoi, dintre cei 51 de cetățeni care s-au deranjat să vină la vot, viitorul
tuturor este stabilit de jumătate plus unul, din nou, adică de ... 26! Dragi
concetățeni, egalitatea a dus la situația ridicolă în care suntem cu toții
conduși de o mână de oameni, oameni care nu sunt cu nimic mai buni sau mai
pregătiți decât ceilalți, dar care s-au deranjat să voteze!
Așadar, dacă tot am stabilit că suntem
egali, dacă tot suntem mulțumiți să hotărască alții în locul nostru, dacă tot
nu ne interesează să ne exercităm dreptul de a alege, atunci de ce să nu lăsăm
partea asta a vieții noastre sociale pe mâna acelui sfert din populație care
poate face asta cu adevărat bine? De ce să nu transformăm un drept nedorit
într-un privilegiu râvnit? Cu un sistem de control al societății civile asupra
parlamentului astfel ales, conducerea și alegerea conducătorilor ar putea fi
lăsată pe mâna celor pricepuți și pregătiți pentru asta: ne plângem că
lucrurile merg prost, dar un imbecil care trăiește din mila publică și
ajutoarele celor zece copii pe care s-a priceput - singurul lucru la care se
pricepe, de altfel - să-i facă, îmi este egal! Îmi este egal din toate punctele
de vedere, are și drept de vot, iar votul imbecilului este egal cu votul meu
sau al oricăruia dintre dumneavoastră cei prezenți aici, la acest ultim curs!
Vi se pare normal?
Nu cumva s-a mers prea departe cu
egalitatea?
Vă reamintesc:
„tuturor oamenilor
li se recunosc aceleași drepturi
și
li se impun
aceleași îndatoriri,
prevăzute de o
regulă de drept;
situație în care
oamenii se bucură de
aceleași drepturi
și
au aceleași
îndatoriri”!
Cum rămâne în cazul acesta cu egalitatea?
Toți oamenii sunt egali, dar nu-și îndeplinesc
partea lor de contract,
nu-și duc la bun
sfârșit îndatorirea de a vota!
Cum rămâne atunci cu egalitatea?
Toți vor să fie egali, dar nu între ei, ci
cu cel de deasupra lor!
Revoluția franceză, a lansat în lume două
lucruri cu adevărat importante: lozinca „Liberté, Egalité, Fraternité” și pe Napoleon
Bonaparte! Dacă lozinca a sucit multe minți și s-a arătat de multe
ori mincinoasă, în schimb Napoleon, prin așa zisul rău făcut, a lăsat o moștenire de
nezdruncinat, moștenire din care din păcate noi luăm doar ceea ce ne convine pe
moment și uităm cât de profundă a fost gândirea corsicanului.
Paradoxal, studenții de la Dunărea de jos au fost mult mai aproape de
adevărul adevărat, au fost chiar mai înțelepți decât aroganții lor profesori, adoptând
ca slogan pașoptist lozinca „Dreptate și Frăție”! Observați diferența? A
dispărut ridicola idee de egalitate!
Și, să nu uităm că ei au fost cei care au creat România, acest lucru
văzându-se clar în sistemul parlamentar adoptat după unirea din 1859, odată cu prima constituție a Principatelor Unite din 1866,
lege fundamentală în baza căreia dreptul de vot era dat pe baza rezultatelor economico
sociale ale individului: puteau vota toți proprietarii, puteau vota
practicanții meseriilor liberale - medici, avocați, profesori - și, foarte
important, chiar dacă unii ofițeri s-au
acoperit de glorie pe câmpurile de luptă, militarii nu aveau voie să voteze!
Cu toate greșelile făcute, cu toate erorile îndreptate pe parcurs, cu
toate micile reglaje făcute din mers, în nici cincizeci de ani, cele două
țărișoare înapoiate de la gurile Dunării au devenit o putere regională de care
trebuia să se țină cont!
Cum?
De ce?
Simplu: pentru că nu a existat egalitate! Sau, mai exact, pentru că a
existat o egalitate acolo unde a trebuit și ea nu a fost împrăștiată prostește
unde nu era nevoie! Poate a fost o greșeală faptul că femeile nu aveau drept de
vot, dar acestea erau atunci concepțiile!
Așadar, un sistem de vot universal care teoretic pare sublim, se arată a
fi în practică cea mai proastă soluție pentru conducerea unei țări: cu acest
prilej, vă dau ocazia să vă întrebați și să vă răspundeți singuri, dacă există
să știți măcar o singură - una singură, nu mai multe - companie
economică de succes condusă democratic pe baza principiului egalității, pe baza
votului angajaților!
Puteți căuta mult și bine: nu o să găsiți așa ceva!
Și atunci?
De ce trebuie să cheltuim resurse uriașe, timp, speranțe și vise numai
și numai pentru a da iluzia egalității maselor largi nepregătite pentru a
conduce?
De ce să las pe oricine să judece probleme de tot felul - de la economie
la diplomație - doar ca să nu se simtă ne-egal?
De ce nu punem în locul judecătorilor o mână de concetățeni care să dea
sentințe după cele ce au citit în diverse tabloide?
V-ați lăsa operat de un chirurg care ar executa procedurile ca urmare a
votului maselor ... populare?
Ați mânca pâine frământată și coaptă ... democratic?
V-ați zugrăvi casa așa cum ar vota ... vecinii din celălat capăt al
țării?
Nu, bineînțeles că nu, la fel cum nu v-ați căsători cu cine ar vota
egalii dumneavoastră majori și posesori ai dreptului de vot!
Atunci, dacă în lucrurile acestea importante pentru noi, dar mărunte la
nivelul unei țări, nu ne lăsăm conduși de părerile celor pe care-i considerăm
nepricepuți și nepregătiți pentru ele, de ce să lăsăm țara să fie condusă de
mine, de noi, de ei, de oameni care nu au nici o legătură cu actul conducerii
și pe care nici nu-l înțeleg?
Suntem unde suntem pentru că acel părinte a zece copii, cu mintea lui
puțină, a hotărât că este bine așa cum crede el, el care nu contribuie la
bunăstarea societății cu nimic și doar consumă, el care votând numai ca să se
întâlnească cu alții asemenea lui, profită de faptul că legea îți interzice să
conduci beat o mașină, dar nu-ți interzice să conduci beat - prin vot - o țară!
Democrația absolută, votul universal, egalitatea fără bariere, acestea
sunt piedicile puse în calea dezvoltării și prosperității statelor lumii,
acestea sunt piedicile care ...”
-
Timpul a expirat:
opriți microfonul!
Se auzi un zgomot urât, de microfonie, un zgomot care făcu pe
majoritatea participanților să-și acopere urechile agresate.
-
Domnule grefier, vă
rog!
Un bărbat gras, cu burta revărsată peste cureaua ce cu greu îi mai ținea
pantalonii, se ridică având o privire care spunea clar că până atunci moțăise.
-
Da, imediat ...
Servieta pe care o ținea pe genunchi, deschisă fiind, se răsturnă și pe
jos se revărsă o mulțime de hârtii pline de ștampile roșii și de semnături.
-
Imediat ... imediat ...
Sala a început să chicotească.
Grefierul cel gras se aplecă după încă o hârtie, moment în care
pantalonii, suprasolicitați, crăpară cu un zgomot violent ce amintea de un
anumit act fiziologic. Audiența a început să râdă.
-
Voi da citire ...
În timp ce vorbea, încerca cu disperare să-și pună hârtiile în ordine:
într-un târziu, stârnind amuzamentul publicului plin de femei și de ziariști,
reuși să-și ordoneze toate cele și, cu o tuse menită să arate că este gata,
începu:
-
Înaltul Tribunal de
Drepturi, Libertăți și Egalități, întrunit în ședință secretă în data de ... hotărăște: inculpatul ... se condamnă
la moarte prin electrocutare, în baza articolului numărul ... din legea
Drepturilor, Libertăților și Egalităților! În cauză, s-a reținut în culpa
condamnatului actul de denigrare a unuia dintre drepturile umane universal
valabile și acceptate, precum și culpa agravantă de instigare a tineretului la
acțiuni ce contravin suspomenitei Legi! Sentința se va executa de îndată,
condamnatului interzicându-i-se dreptul la recurs. Ca un gest de clemență,
condamnatul va avea la dispoziție treizeci de minute pentru a-și expune ultimul
cuvânt. După cele treizeci de minu...
Nu se mai putu auzi nimic, participanții râdeau în hohote: din sală, se
auzeau zgomote ce imitau destul de bine sunetul scos de ruperea pantalonilor și,
în plus, pentru ca hazul să fie complet, grefierul purta chiloți roșii cu
inimioare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu