sâmbătă, 13 februarie 2016

5 - Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta

5


-          Ce faci coană Mărioară? Ești bine? Io, nu prea ... ba chiar mi`s supărată ... rău ... 
   De ce?
   Păi cum dă ce? Ia vin nițel la gard ... hai să`ți spui ... că mă`ntâlnii mai acu fo juma` dă ceas cu popa ăsta nou, dă`l aduseră`n sat după popa Berindei, ăl bătrân ... cum zici că`l cheamă? 
   Popa Vasile? Mai mare râsu`, așa mare nume dă sfânt la un biet popă ... da` tare mai m`a supărat ...
   Că auzi, cum veneam așa pă uliță, unde dau nas în nas cu popa ... săru`mâna părinte, bună zâua tanti Floareo, că ce mai faci, că unde te mai duci, că de unde vii, d`ale popii, că știi bine că dacă tă prinde tă descoase ca pe`o haină de`o dai la Gheorghe la întors ... așa ...
   Și ce crezi că`mi zâce?
   Că cică că nu m`a mai văz`t pă la slujbă dă la o vreme și că tomnai o pusă pă priotesă dă să`ntrebe pân sat dacă n`oi fi bonlavă Doamne ferește`, bat în lemn`, că dacă`i nevoie dă ajutor, doar să zâc și s`o griji și iel de ce`o putea ... că una, că alta, că uite că intrăm în post și că să vin să mă spovedesc ... d`ale popilor, că doar îi știi cum îs!
   Da` și io minte proastă, că n`avusei treabă să`m` văz dă drum și`i zisei că`i ajut pă nepoții ăștia doi ai mei, ăștia tinerii dă abia să luară.
   Iel, zice că nu`i știe, că ori nu s`au luat în sat acilea, ori că`, Doamne ferește`, nu s`a luat decât la sfat și fără cununie? Io, i`am zâs că să luară copiii numa` la sfat, că dă nuntă încă n`avură bani, da` că`n toamna a care vine, sigur o să facă iei nuntă cum trebui, cu biserică și popă și cort, că au arvunitără pân`acu muzica, digeiu` cum îi zâce azi, că să n`aibă dumnealui grije, că o să facă și nunta creștinească, cum îi legiuit!
   Popa atuncea, că vezi bine de ce nu`mi place? Că`i ca râia! Popa atunce, cum îți spusei, nu mă lăsă în pace: că cum îi ajut, că i`os enoriașă așa, mai bătrână, că nu trebe să mai lucrez, că să`i las pă iei, că ie tineri ... îmi zâcea și iera tot numa` un zâmbet, că doară doară m`o îndupleca să`i las p`ăștia micii singuri și să vin la slujbă!
   Da` și io i`am zâs, că mă duc la slujbă la oraș, că`i biserici mai mari și mai frumoase, ba parcă și popi mai învățați: unde credeam că popa s`o supărat, numa` unde`l văz că zâmbește, larg dă i să vedea dinții ăia dă aur dân fundu` gurii! Și`mi zâse apoi, că ce caut la piață, că i`os femeie bătrână, că n`ar mai trebui să stau la tarabă să vânz câtu`i zâua dă lungă, că știe iel că`i greu, că de, nu`i lucru ușor să te lupți cu marfa pă rată, cu taraba, cu cântaru` ... că la oraș, acu` dă când ie tot felu` dă magazine, s`a umplut piețile dă țigani care nu tă lasă să faci prețul cum vrei tu și nici clienții nu mai ie ușor dă mulțumit ... aci avea dreptate ... că iote, țân minte când ieram tânără și mă duceam cu răposatu` la piață, bătaie iera pă ce duceam, chiar dacă aveam grijă să fie cartofii plini dă noroi ori salata jumulită că când o vinzi dân două să faci trei! Da, așa iera, că acu` coană Mărioară, îi văzuși și dumneata, toți numa` cu nasu` pă sus, că ie prea urâte, că ie prea la fel, că cu ce le`ai udat, că când le dai îmgrășământ, că ce îngrășământ le dai ... că a ajuns orice prostănac dă la oraș dă nu mai vrea dăcât bio și ieco, ce dracu` o mai fi și astea ... da ai mei s`o învățat: ie bio, zice băiatu`, ie bio și iei cumpără ca proștii, că dracu a mai pomenit vinete d`un kil gata coapte mai nainte cu două săptămâni dă sfinții Petru și Pavel!
   Da, tot iei ie proști, că dacă zici ca iei, cumpără toate prostiilii! Auzi, să`ți zâc ce`am auzit ... Nelu, ăla al vicelui primarele, îl știi? Da, îl știi ... ia roșii dă la turci și le dă la piață că ie roșii timpurii, dă solar ... dăștept băietu`, nimic dă zâs, dăștept ... că i`am zâs și io lu` nepotu` ăsta al meu, că tu ce te mai spetești mă ca prostu` cu munca, hai dă ia și tu dă la angro și dă la piață! Că dacă la băiatu lu` vicele primarele îi merge, o merge și la tine! Păi nu?
   Așa, că bine zăci, că uitai de la ce`am plecat!
   Dupe ce`mi făcu popa capu` călindar, că nu`i bine pentru mine, femeie bătrână, că`i greu, dă parcă știe iel cum ie să dai produsele la piață, că ce dă muncă, că să te păzești și dă hoții ăia dă țigani, că doară ț`am zâs că plină`i piața dă iei ...
   Așa, l`am lăsat să zîcă, iar când dădea s`o ia iar dă la capăt, că nu mai avea ce spune, i`am trântit`o și io, dă i`am zâs dă l`am lăsat fără grai!
   Așa i`am zăs: da` ce crezi sfinția ta, dom părinte, că pă mine copiii mă ia să vânz în piață? Nici gând părinte, că iei are milă dă bătrânețile mele și nu mă pune la muncă! Io doar mă duc cu iei la oraș, îi ajut să`și care sacii ori lăzile la tarabă, fata apoi rămâne la vânzare iară băiatu`, nepotu`meu, mă ia binișor dă mână, ne urcăm într`un tren d`ăla dă merge pă supt pământ ... da, pă supt pământ, că și io m`am minunat la ce le`o trebui Doamne să să bage`n gaura aia în loc să stea afară, la aier, așa, stăi că iară mă pierd cu vorba ... da deci, mă duce băiatu` cu trenul ăla dă merge cum ți`am zâs, pă supt pământ, până la o biserică mare, una cu mulți credincioși, de`i așezată undeva în centru` la oraș și mă lasă acolo, dă nu fac nimica toată ziulica ... doară întind și io mâna, că cum face alții, po` și io să fac! Și să vezi coană Mărioară cum s`adună bănișorii, fără să vinzi la tarabă, că orășenii ăștia e și fuduli și proști! Într`o zi ca toate alilalte, scoț măcar drumu` și mai rămâne și peste, iară dacă`i sărbătoare, trebui` să am negreșit la mine un sac, că dă lumea dă pomană, și s`adună și colivă, și colaci, bașca banii, de vine nepotu`meu pă la prânz dă ia colaci și o sticlă dă vin, dă mănâncă la piață, sub tarabă cu fata, că io până seara fac înc`o dată pe atât, dă avem dup`aia dă dat și la porci două zile!
   Auzi și dumneata, că asta`i muncă, că io câștig mai bine decât fiu`meu când iera iel tractorist, he, he ...
   Cum zici?
   Că asta`i cerșetorie?
   Că`i dă rușine și că să le fie rușine nepoților că mă duce la oraș, femeie bătrână, să mă puie la cerșit?
   Da` ia mai du`te dracu` dă babă scofâlcită, că de mică copilă numa` fudulă dă parca`i avea un par în cur te știu!
   Huo, îț` pare rău că pă tine nu te duce niminea zi dă zi la oraș, să faci un bănișor, fire`ai tu a dreacului să fii!
   Ptiu, uite unde ajungem dacă ascultăm ca proștii dă popa Vasile!

   Doamne ferește!
 
 5 - Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, pentru ca să ți se lungească zilele în țara pe care ți-o dă Domnul, Dumnezeul tău

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu